logo

ناوگان فرسوده، ریشه ناترازی

image

عظیمی فر تشریح کرد: ناوگان فرسوده، ریشه ناترازی است. به نقل از ایسنا معاون وزیر نفت گفت: ریشه اصلی ناترازی سوخت و آلودگی هوا ناوگان فرسوده است.

۹۰ درصد موتورسیکلت ها و در کل ۵۳ درصد ناوگان فرسوده است و این باعث شده دو برابر میانگین جهان مصرف سوخت داشته باشیم.

به گزارش میز نفت، محمدصادق عظیمی فر در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری جایگزینی ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی که در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت برگزار شد، اظهار کرد: اکنون دو چالش اصلی داریم که نیاز به راهکار ملی است، اولین چالش در حوزه سوخت و دیگری آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال است که آثار و تبعات این چالش ها نگران کننده است.

وی افزود: سالانه ۵۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این دهها میلیارد دلار به خاطر عدم بهره وری درست تجهیزات بخش مصرف هدر می رود این به دلیل سیاستهای نادرست است که نیاز به راه حل و اجماع بین بخشی دارد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه راه حل هر دو باید مبتنی بر ریشه یابی، تحلیل و بررسی عمیق باشد تا موثر و نه شعاری حل شود، اظهار کرد: هر قدر تولید را افزایش دهیم به پای مصرف نمی رسیم.

وی گفت: امسال ۱۸۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش اضافه می شود اما به دلیل مصرف غیربهینه تبعات زیان باری را شاهدیم.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های عمده کشور در حوزه انرژی، ناترازی سوخت و مصرف غیربهینه آن است که افزون بر خسارات اقتصادی، تأثیرات زیان‌باری بر محیط زیست دارد، اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد کشور سالانه میلیاردها دلار خسارت ناشی از ناترازی سوخت و عدم بهره‌وری مناسب تجهیزات را متحمل می‌شود.

وی با بیان اینکه این چالش‌ها به مرور زمان و در نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده در سالیان گذشته شکل گرفته‌اند، افزود: برای حل این معضلات، باید توافق و اجماع میان بخش‌های مختلف ایجاد شود. راه‌حل‌ها باید بر پایه تحلیل دقیق و بررسی جامع باشند تا بتوان با اقدام‌های مؤثر، این مشکلات را برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه تمرکز صرف بر تولید برای حل مشکلات ناترازی انرژی به پایان رسیده است و به‌دلیل مصرف غیربهینه، واردات فرآورده ادامه دارد، اظهار کرد: بخشی از این مسئله به ناوگان فرسوده بازمی‌گردد؛ به‌طوری‌که ۵۳ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور و بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند. این ناوگان نه‌تنها سوخت بیشتری مصرف می‌کنند، بلکه از عوامل اصلی آلودگی هوا به شمار می‌آیند.

عظیمی‌فر با اشاره به اینکه خوشبختانه، نگاه مدیریت جدید سازمان محیط زیست به حل مسئله معطوف بوده و در این مسیر، همکاری‌های مؤثری شکل گرفته است، گفت: یکی از راهکارهای اصلی، جایگزینی ناوگان فرسوده با خودروها و موتورسیکلت‌های برقی است. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، ظرفیت لازم برای برقی‌سازی ۴۶۰ هزار دستگاه ناوگان عمومی فراهم شده است که در فاز نخست ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در شهر تهران با مدل‌های برقی در بازه زمانی یکساله جایگزین می‌شوند.

وی با بیان اینکه قرار است با مشارکت جایگاه‌ها ۷۰۰۰ جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشور احداث شود، افزود: امروز بزرگترین گام برای برقی‌سازی ناوگان فرسوده و احداث زیرساخت شارژ خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برداشته می‌شود و نهادهای مالی و بخش خصوصی در تأمین سرمایه موردنیاز این طرح مشارکت خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در قالب این تفاهم‌نامه ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت برقی در شهر تهران از طریق شرکت ملی پست ایران، ۳۰۰ دستگاه از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی و هزار دستگاه از طرق مشارکت صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت و ۷۵۰۰ دستگاه ناوگان لجستیک شرکت دیجی کالا و ۱۰ هزار دستگاه ناوگان پیک گروه گلرنگ تأمین می‌شود.

عظیمی‌فر اظهار کرد: اجرای صحیح این طرح‌ها می‌تواند تأثیرات مثبت و پایداری بر کیفیت هوا و مصرف انرژی کشور داشته باشد. امیدواریم با تلاش‌های انجام‌شده و همکاری تمامی بخش‌ها، شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا و ارتقای بهره‌وری انرژی در کشور باشیم.

0 نظر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصتی بی نظیر جهت خرید سهام پالایشگاه میعانات گازی برزویه

ثبت نام و خرید سهام

خرید سهام
image
image
image
image